دلایل موفقیت شرکت کوکاکولا
مقدمه
دلایل موفقیت شرکت کوکاکولا : کوکا کولا که با نام( Coke ) نیز شناخته می شود، یک کارخانه در زمینه تولید نوشیدنی است. کوکا کولا در حال حاظر سومین کارخانه ثروتمند در زمینه تولید کننده مواد غذایی در جهان است. ما در این مقاله قصد معرفی کوکا کولا، تاریخچه این شرکت از ابتدا تا کنون و همچنین معرفی محصولات و جایگاه آن در بازار جهانی و صنعت غذایی داریم .
تولد کوکا کولا
شرکت کوکا کولا معروفیت خود را با تولید نوشابه بدست آورد. نوشابه در ماه مه سال 1886 توسط جان پمبرتون که دکتر داروساز ساکن در آتلانتا ایالت جورجیا ابداع شد. طبق گفته های این شرکت، دکتر پتمبرتون قبل از هر چیزی شربت اولیه این نوشیدنی خوشمزه را ابداع کرد و پس از ترکیبش با آب گازدار، یک نوشیدنی بسیار خوشمزه و محبوب به وجود آمد. به گفته افرادی پمبرتون نوشابه کوکا کولا را در حیاط خانه خود و با استفاده از یک کتری برنجی سه پایه تهیه کرد.
کمتر از دو سال پس از اختراع این نوشیدنی، دکتر پمبرتون بسیار بیمار و بدهکار بود. او قبل از مرگ، فرمول این نوشیدنی را به تاجری ثروتمند به نام آسا کاندلر فروخت تا بتواند بدهی های خود را بدهد. بدین ترتیب، آسا کاندلر تاسیس کننده شرکت کوکا کولا است؛ او با به کارگیری بازاریابی های متنوع و تبلیغات مهیج، این نوشیدنی را به پدیده ای که امروز وجود دارد تبدیل کرد.
دلیل انتخاب نام کوکا کولا
کوکا کولا ، نام پیشنهادی دفتردار پمبرتون، فرانک رابینسون بود که به پمبرتون ارائه شد . از آنجایی که تهیه این نوشابه از برگ کوکا و کافئین موجود در آن از دانه های کولا گرفته شده است ، این نوشیدنی کوکا کولا نام گرفت. همچنین در آن زمان اولین لوگو کوکا کولا را رابینسون خلق کرد.
آسا کندلر
آسا کاندلر که تاجر و داروساز بود ، در سال 1887 فرمول و برند کوکا کولا را به قیمت 2300 دلار خریداری کرد . در اواخر دهه 1890 ، کوکا کولا به یکی از نوشیدنی های محبوب آمریکا تبدیل شد . دلیل عمده این محبوبیت ، به خاطر بازاریابی تهاجمی و مهیجی بود که کاندلر انجام می داد . این شرکت فروش نوشابه را بین سال های 1890 تا 1900 بیش از 4000 درصد افزایش داد.
ظهور صنعت بطری سازیپ
تا دهه 1960 مردمان در شهر ها در سالن های بستنی فروشی و یا دستگاه های فشاری مخصوص نوشیدنی های لیوانی ، نوشابه مصرف می کردند. با افزایش محبوبیت بستنی قیفی در بین مردم ، نوشابههای داخل بطری و رستورانهای فستفود که اغلب در پیشخوانهای مخصوص سرو ناهار ارائه میشدند، از محبوبیت دستگاه های مخصوص نوشابه که نوشابه را به صورت لیوانی ارائه میکرد، کم شد.
تلاشهای تبلیغاتی
در سال 1969، شرکت کوکاکولا و مک کان اریکسون، آژانس تبلیغاتی اش، به کمپین محبوب خود همه چیز با کوکاکولا بهتر میشود پایان دادند و کمپینی را با شعار این نوشابه واقعی است جایگزین کردند. این کمپین با موزیک پرطرفدار به نام می خواهم برای همه دنیا یک کوکا کولا بخرم تبلیغاتی را ارائه داد. این تبلیغ در آن زمان به یکی از تبلیغات محبوب تبدیل شد.
ارزش خاص کوکا کولا
شرکت کوکا کولا در حال حاظر بیش از 91 هزار کارمند دارد. ارزش خالص کوکا کولا در سال 2022 286 میلیارد دلار اعلام شده است. سالیانه در آمد این شرکت حدود 40 میلیارد دلار و سود خالصش 307.10 میلیارد دلار است. در حال حاظر جیمز کوینسی که مدیر عامل شرکت کوکا کولا و صاحب 110 هزار سهم این شرکت است، ثروتش 41 میلیارد دلار اعلام شده است.
برند های زیر مجموعه
در حال حاظر ، شرکت کوکا کولا بیش از 500 برند فعال در زمینه تولید نوشیدنی دارد؛ این برند ها از برند های فعال در زمینه تولید چای و قهوه گرفته تا آب میوه ، آب معدنی ، نوشیدنی های ارژی زا و ورزشیو کامبوجیا . این برند ها تنها در سراسر جهان نمایندگی دارند.
رویداد های ورزشی و حضور کوکا کولا به عنوان اسپانسر
سایر رویداد های ورزشی که کوکا کولا به عنوان اسپانسر حضور داشته است :
- مسابقات سالانه اتومبیلرانی خودروهای ارتقا یافته نسکار کوکاکولا ۶۰۰ (Coca-Cola 600) و کوکاکولا زیرو شوگر ۴۰۰ (Coke Zero Sugar 400)
- جام جهانی فوتبال ۱۹۷۸
- لیگ NBA بسکتبال آمریکا
- مسابقات قهرمانی تور (تور گلف)
- لیگ ملی هاکی
- لیگ برتر بیسبال آمریکا
- لیگ برتر فوتبال انگلیس
- لیگ ملی فوتبال آمریکا
- چند دوره جام جهانی فوتبال زیر ۲۰ سال از جام جهانی تونس در سال ۱۹۷۷ تا جام جهانی مالزی در سال ۱۹۹۷