فیلم بابایی Daddio
Daddio یا بابایی به نویسندگی و کارگردانی کریستی هال، نویسنده و تهیه کننده ی جوانی آمریکایی، در سال ۲۰۲۳ منتشر شد. کریستی هال که آثار بسیار معدودی در کارنامه خود دارد، یکی از با استعدادترین نویسندگان نسل نو سینمای جهان به شمار آورد. فیلم بابایی می تواند دلیل محکمی بر این ادعا باشد.
این فیلم که تماما در یک فضای محدود به تاکسی تصویر برداری شده است، تنها دو شخصیت دارد که بازی های قوی و جذابی را ارائه می دهند. شان پن در نقش راننده تاکسی و داکوتا جانسون در نقش دختر جوانی که به تازگی از سفر بازگشته و مسافر این تاکسی است، ایفای نقش می کنند.
فیلم بابایی با وجود اینکه دیالوگ محور است، از کشش بسیار قوی و جذابی برخوردار است. مکالمات ساده بین دو شخصیت کم کم عمق پیدا می کند و مخاطب را با دنیای درونی شخصیت ها آشناتر و نزدیک تر می کند.
لوکیشن محدود به درون تاکسی، تعداد شخصیت ها که به دو نفر خلاصه شده اند، و دیالوگ محور بودن فیلم، همه و همه نشانه هایی از استعداد کریستی هال به عنوان یک نویسنده جوان بسیار مستعد در سینماست که احتمالا در آینده آثار خوبی از او خواهیم دید.
روایت فیلم با قصه ی دختری که تازه از اکلاهاما به منهتن بازگشته و سوار یک تاکسی می شود، آغاز می شود. گفتگویی بین راننده و او شکل می گیرد. شان پن که در این فیلم نقش راننده تاکسی را بازی می کند، با حدس های درست درباره دختر او را شگفت زده می کند و این موجب می شود
که گفتگوی ساده ی آن ها کم کم به زندگی خصوصی شان کشیده شود و درباره ی مسائل شخصی تر زندگی های خود صحبت کنند. مکالمه بین راننده و مسافر جوان گم کم رنگ و بوی روانشناختی به خود می گیرد.
راننده تاکسی درباره ی انگیزه ها و اهداف متفاوت مردان و زنان در رابطه ی دوستی با جنس مخالف با مسافرش صحبت می کند. او معتقد است که مردان، مخصوصا مردانی که متاهل هستند و وارد رابطه با دختران جوان می شوند، تنها یک انگیزه دارند .
آن این است که آن ها به دختران تنها و تنها به چشم یک اسباب بازی نگاه می کنند و ارتباط برای آن ها چیزی بیشتر از تفریح برای لذت جنسی مقطعی نیست و آن ها جز برای مادر و همسر خود ارزش واقعی قائل نیستند.
همزمان با ادعاهای راننده درباره ی انگیزه ی مردان، دختر جوان در تاکسی با مردی که با او در ارتباط است پیامک رد و بدل می کند. محتویات جنسی پیام ها، دختر و مخاطب را به سمت پذیرش حرف های راننده ترغیب می کند.
لینک اختصاصی چینود
راننده از ارتباطات خود در گذشته و دلایل خیانت هایش به همسر و دوست دختر هایش صحبت می کند. دختر گاه با او مخالف است ولی در بیشتر موارد با سکوت و تامل خود، گویی با او هم عقیده است.
آن ها درباره ی تجربه روابط خود با یکدیگر صحبت می کنند و داستان هایی را با هم به اشتراک می گذارند که هر بار برای طرف مقابل غیر منتظره است. دختر با مرد متاهلی در ارتباط است که پدر سه فرزند است و راننده ی تاکسی حدس هایی درباره ی او می زند که همگی درست از آب در می آیند.
با گرم تر شدن صحبت ها، به تدریج متوجه دلیل انتخاب این مرد متاهل برای دوستی با دختر می شویم و در می یابیم که ریشه ی این انتخاب در دوران کودکی و زندگی خانوادگی دختر است.
فیلم بابایی، با چالش خاصی در زمینه ی روایت و فضاسازی مواجه است. تمام فیلم در درون یک تاکسی می گذرد و به نظر می رسد که این محدودیت می تواند برای برخی از مخاطبان یک نقطه ی ضعف باشد، اما کریستی هال توانسته با استفاده هوشمندانه از این فضا، یک درام عمیق و جذاب خلق کند.
یکی از نقاط قوت فیلم، بازی های قدرتمند و واقع گرایانه داکوتا جانسن و شان پن است. شان پن، که بیشتر با نقش ها سخت و جدی شناخته می شود، در اینجا با بازی گرم و پر از احساسش توانسته شخصیت راننده تاکسی را به یکی از نقاط قوت فیلم تبدیل کند. به مرور لایه های مختلفی از شخصیت او و مسافر جوانش آشکار می شود و تماشاگر با آن ها همراهی می کند.
برای جستجوی فیلم بابایی Daddio در گوگل کلیک کنید
مطالب مرتبط