به نام خدا
دلایل موفقیت شرکت فیس بوک :
می توان گفت فیس بوک به انگلیسی ( Facebook ) یک سرویس شبکه اجتماعی آنلاین می باشد که در ۴ فوریه سال 204 میلادی توسط مارک زاکربرگ و دوستانش ادواردو ساورین، اندرو مککالم، داستین موسکوویتز و کریس هیوز در دانشگاه هاروارد به وجود آمد .
گفته می شود در ابتدا نامنویسی در این وبگاه تنها به دانشجویان دانشگاه هاروارد محدود بود. اما با گذشت زمان درِ آن برای دانشگاههای شهرهای بوستون، آیوی لیگ و دانشگاه استنفورد نیز گشودهشد.
پس از افزودهشدن دانشگاههای مختلف و دبیرستانها به لیست مجاز عضویت در فیسبوک، عضویت در آن به تدریج در دسترس تمامی افراد بالای 13 سال در سرتاسر دنیا قرار گرفت در ادامه این مطلب خواندنی همراه چینود باشید .
فیس بوک و داستان جهانی شدنش :
تولد این شبکه اجتماعی در سال 2004 توسط مارک زاکربرگ، ادواردو ساورین، داستین موسکوویتز و کریس هیوز که همگی در آن زمان دانشجوی دانشگاه هاروارد بودند، راهاندازی شد، ولیکن مارک زاکربرگ مهمترین قدم را در این مسیر برداشت.
او که در 11 سالگی فراگیری برنامهنویسی را شروع کرد و در 12 سالگی موفق شد یک شبکه کامپیوتری چت به نام Zucknet زاک نت ایجاد کند که اعضای خانه با استفاده از آن با یکدیگر ارتباط برقرار میکردند. درضمن پدرش که مطب دندانپزشکی داشت نیز زمانی که نوبت بیماران میشد، بدون اینکه آنها را صدا بزند، از طریق این شبکه به آنها اطلاع میداد.
زاکربرگ در برنامهنویسی پیشرفت بسیار خوبی داشت و کار بهجایی رسید که پیشنهادهای خوبی از دو غول بزرگ فناوری، یعنی مایکروسافت و AOL دریافت کرد، اما این دو پیشنهاد را نپذیرفت و تصمیم به ادامه تحصیل در دانشگاه هاروارد گرفت.
در ادامه او در سال 2003 وبسایتی به نام فیسمش (facemesh) راهاندازی کرد که با هدف قضاوت دانشجویان دانشگاه هاروارد در مورد میزان جذابیت یکدیگر ایجاد شده بود. این وبسایت موفقیت بسیار خوبی بهدست آورد و تصاویر بارگذاریشده روی آن تنها در عرض چند ساعت 22 هزار بار دیده شد، اما بهدلیل اینکه زاکربرگ قوانین دانشگاه در مورد استفاده از منابع برای ایجاد وبسایت خود را نقض کرده بود، فیسمش تنها دو روز پس از راهاندازی متوقف شد.
لینک اختصاصی چینود
او در سال 2004 آدرس http://www.thefacebook.com را ثبت نمود و با کمک ادواردو ساورین، داستین موسکوویتز و کریس هیوز شبکه اجتماعی جدیدی را در فوریه 2004 روی آن راهاندازی کرد. البته در سال 2005 حرف تعریف the از نام فیسبوک حذف شد. در ابتدا ورود به فیسبوک تنها با آدرس ایمیل دانشگاه هاروارد امکانپذیر بود و در نخستین ماه راهاندازی آن، 50 درصد دانشجویان این دانشگاه عضو آن شدند.
وب سایت فیسبوک در سال 2004 :
گفته می شود کاربران این شبکه اجتماعی میتوانستند پس از ورود به آن تصاویرشان و اطلاعات شخصی در مورد زندگیشان مثل زمانبندی کلاسهای خود را پست کنند. درکل کاربران فیسبوک میتوانستند با بارگذاری یک تصویر علایق خود را به دیگران نشان دهند و با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.
محبوبیت فیسبوک در مدت کوتاهی افزایش یافت و عضویت در آن تقریباً برای تمام دانشجویان دانشگاههای آمریکا و کانادا امکانپذیر شد. در ژوئن 2004 بیش از 250 هزار دانشجو از 34 دانشگاه عضو فیسبوک بودند.
ایجاد قابلیت دیوار (Wall):
ایجاد این قابلیت که رویداد مهمی در حوزه شبکههای اجتماعی محسوب میشود، این امکان را برای کاربران فیسبوک فراهم کرد که پیامهای متنی، ویدیوها و سایر محتواهای دیجیتالی را در یک فضای مجازی ارسال کنند و آنها را به عموم کاربران نمایش دهند.
در پایان سال 2004 تعداد کاربران فعال فیسبوک به یک میلیون نفر رسید و پس از شبکه اجتماعی مای اسپیس (My space) با 5میلیون نفر کاربر که نخستین شبکه اجتماعی محبوب بود، جایگاه دوم را از آن خود کرد.
پراستفاده ترین سرویس شبکه اجتماعی :
در ماه ژانویه سال 2009 میلادی فیسبوک عنوان پراستفادهترین سرویس شبکه اجتماعی را از آن خود کرد و مجله انترتینمنت ویکلی نیز آن را در صدر لیست بهترینهای دهه قرار داد .سال 2012 میلادی این شبکه اجتماعی سهام خود را برای فروش در بازار نزدک قرار داد و به یک شرکت سهامی عام تبدیل شد.
فیسبوک در 8 ماه مه سال 2012 میلادی شروع به فروش سهام خود در نزدک کرد و به یک شرکت عمومی تبدیل شد . در ژانویه 2014 نرمافزار کاربردی خوراکخوان فیسبوک با نام Paper برای گوشیهای تلفن همراه عرضه شد.
با این نرمافزار کاربردی میتوان مطالب و خبرهای مورد علاقه در زمینههای مختلف از جمله ورزش، عکاسی و طراحی را خواند .
پیامک رسانی وات آپ :
این شرکت قدرتمند در فوریه 2014 شرکت پیامکرسانی واتساپ را به بهای 19 میلیارد دلار خریداری کرد. این بزرگترین سرمایهگذاری فیسبوک تا همین تاریخ بهشمار میرود. برای خرید این شرکت 4 میلیارد دلار نقد، 12 میلیارد دلار از حق مالکیت خود و 3 میلیارد دلار سهام هم بعداً به مالکان و حدود پنجاه کارمند واتساپ تعلق خواهد گرفت.
مارک زاکربرگ در بیانیهای واتساپ را سرویسی (فوقالعاده با ارزش) توصیف کرد و گفت فکر خرید واتساپ یازده روز پیش از خرید سهام ذهنش گذشتهاست. او پیشبینی کرد کاربران واتساپ از یک میلیارد تَن خواهد گذشت. پیش از این بزرگترین خرید فیسبوک خرید اینستاگرام به بهای یک میلیارد دلار در سال ۲۰۱۲ بود .
امکانات جدید و کاربردی برای مخاطب :
در فوریه 2015 (بهمن 1393) فیس بوک امکان جدیدی را ایجاد کرد که به کاربر اجازه میدهد فردی را به عنوان وارث حساب کاربری (legacy contact) خود برگزیند. این ویژگی نخست در ایالات متحده در دسترس بوده و سپس در سایر کشورها نیز در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.
فیسبوک پیش از این به منظور حفظ حریم شخصی و امنیت خانواده و دوستان، نمایه شخصی افراد فوت شده را مسدود میکرد. افرادی که به عنوان وارث انتخاب میشوند دسترسی محدودی به حساب کاربری افراد فوت شده دارند.
آنها میتوانند پست ارسال کنند، عکس نمایه را تغییر دهند، به درخواستهای دوستی پاسخ دهند و بایگانی از عکسها و پستهای کاربر را دانلود کنند. سایت فیس بوک در ابتدای ژوئیه 2015 اعلام کرد که دپارتمان هوش مصنوعی این شرکت، الگوریتم جدیدی را در خصوص تشخیص چهره آزمایش میکند .
این امکان هماکنون بر روی بیش از 40000 تصویر آزمایش شده و نتیجه آن بیش از 83 درصد تشخیص صحیح بودهاست. همچنین این سایت اعلام کرد که پس از بررسی و اطمینان از صحت کارکرد این ویژگی به اپلیکیشنها افزوده خواهد شد.
شکست و فرازو نشیب ها :
باید گفت این شرکت درحالیکه پر قدرت است نارضایتی هایی نیز به همراه دارد نتایج یک مطالعه در انگلستان نشان داده که در حدود یکپنجم تا یکسوم طلاقهای این کشور، به فیسبوک در دادخواست طلاق اشاره شده و موجب نارضایتی یکی از طرفین را فراهم آوردهاست.
جولین آسانژ مؤسس و مدیر وبگاه ویکیلیکس میگوید ،فیسبوک تنفر آمیزترین ابزار جاسوسی است که تاکنون ایجاد شدهاست.
هر کس که نام و مشخصات دوستان خود را به شبکه اجتماعی فیس بوک اضافه میکند باید بداند که به شکل رایگان در خدمت دستگاههای اطلاعاتی آمریکاست و این گنجینه اطلاعاتی را برای آنها تکمیل میکند.
به گفته وی فیس بوک یک گنجینه اطلاعاتی بسیار بزرگ از نام و پیشینه افراد است که کاربران آن را به شکل داوطلبانه در اختیار این شبکه اجتماعی قرار میدهند ولی این ابزار توسط دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی آمریکا مورد بهرهبرداری قرار میگیرد .
فیسبوک نیز در مقالهای در دسامبر 2013 اعلام کرد، از این امکان برخوردار است که میتواند پیشنویس نوشتههای کاربر را که نهایتاً تصمیم به انتشار آنها نمیگیرد، همانطور که تایپ میشوند، ذخیره و نگهداری کند.
مقاله مشخص میکند که فیس بوک بر اندیشههای اشخاص حتی بدون انتشار نظارت دارد.هنگام نوشتن در فیسبوک، این شبکه اجتماعی کدهایی را به مرورگر وب ارسال میکند و این کدها به صورت اتوماتیک آنچه را که شما تایپ میکنید را تحلیل میکند و به فیسبوک گزارش میدهد .
مطالب مرتبط