به نام خدا
چرا اپل موفق شد :
تاریخچه ی اپل از پیدایش تا به امروز :
اپل Apple می توان گفت تاریخ پیدایش اپل شامل 41 سال تلاش مداوم و نوآوری می باشد ، و در این مسیر اتفاقاتی که میان دو شخصیت تاثیرگذار اپل یعنی استیو جابز و اسکولی افتاد و باعث جدا شدن استیو جابز از اپل شد و آن سالهای سکوت و بی خبری در اپل سخن های بساری است .قطعا داستان بازگشت دوباره استیو جابز به اپل و جان دادن دوباره به پیکره نیمه جان اپل، بسیار شنیدنی خواهد بود.
ملاقات جابز و وِز یک جهش عالی :
جابز و وِز در سال 1971 که گفته می شود توسط دوستی مشترک با نام بیل فرنادز یکدیگر را ملاقات کردند. بیل فرنادز یکی از قدیمی ترین و جز اولین کارمندان اپل بود. نام کوچک وزنیاک هم استیو بود و این دو تا استیو با به اشتراک گذاشتن تکنولوژی و محبتی که بین آنها به وجود آمد، توانستند نام اپل را بلند آوازه کنند. جابز و وزنیاک نیروهای خود را تجمیع کردند و اولین (Blue Box) را طراحی کردند .
این جعبه آبی می توانست تماس های راه دور را به صورت رایگان برقرار کند.جابز و وزنیاک یکدیگر را در Atari arcade game ملاقات کرده بودند. در آن زمان استیو جابز کارمند Atari arcade game و وزنیاک کارمند شرکت HP بود. در واقع مساله ی ملاقات آنها این بوده است که استیو جابز از وزنیاک در مورد کاهش تعداد چیپ های لاجیک لازم برای ساخت برد، کمک خواسته بود.و درنهایت وقتی جابز برای آن پروژه پاداشی دریافت کرده بود مقداری از آن را به وزنیاک پرداخت کرد.
چرا اپل، اپل نام گرفت:
گرچه نام گذاری اپل بعدها باعث به وجود آمدن مسایلی شد، ولیکن ریشه ی نام گذاری شرکت با نام اپل، بسیار معصومانه بوده است. وزنیاک در دسامبرسال 1984 با مجله ی بایت مصاحبه ای کرد و در آن گفت که پروژه اپل برای مدت های مدیدی بود که ذهن جابز را به خود مشغول داشته و جابز مخصوصا زمانی که به طبیعت پناه می برد بسیار بیشتر به حل مساله های پیش آمده در مورد طراحی و ساخت محصولات خود فکر می کرده ، این ایده نیز بسیار اتفاقی به ذهن او خطور کرد و به همین دلیل تصمیم گرفتیم نام سیب را برای شرکت انتخاب کنیم
(داستان سقوط سیب بر روی سر نیوتون و کشف قانون جاذبه). از طرفی ذات طبیعی و میوه بودن سیب ما را در انتخابمان مصمم تر کرد و با یکدیگر بر سر نامش توافق کردیم .
شکست هایی که منجر به پیش رفت های بعدی اپل شد :
باید بدانید موفقیت ها در هر زمینه ای اتفاقی نیست و پشت هر موفقیت امکان شکست نیز وجود داشته است . در باب اپل هم گفته می شود : تلویزیون مکینتاش یک نمونه از اپل که در 1993، سالها پیش از اپل تی وی، شرکت مشهور داستان ما تلاش کرد تا محصولی به نام تلویزیون مکینتاش بسازد. این محصول اساساً بخشی از پروژه بزرگ Mac بوده است. و باید گفت که نتیجه کار به هیچ عنوان دستگاهی مفید و جذاب نبود که با توجه به قیمت 2099 دلاری خود در آن زمان که شاید الان نزدیک به 4000 دلار ارزش به روز آن باشد،
در بخش قیمتگذاری نیز یک کالای غیرکارشناسی به حساب آمد که ، همین امر باعث شد این محصول به راحتی شکست خورده و به یکی از بدترین محصولات تاریخ اپل تبدیل شود.یا اپل نیوتن که اولین تلاش اپل برای ساخت یک دستیار دیجیتال شخصی بود گرچه جلوتر از زمان خود بود. باید به صراحت گفت که نیوتن در هنگام رونمایی اولیه خود و حتی سالها پس از آن تنها یک ایده خوب بود که در عمل به هیچ عنوان به صورت صحیح پیاده سازی و طراحی نشده بود عنوان شد .
شرکت اپل در این تبلت دستی ویژگی موسوم به تشخیص دست خط را قرار داده و تبلیغات زیادی نیز برای آن میکرد ولی حقیقت آن بود که این ویژگی نیز به هیچ عنوان عملکرد خوبی از خود نشان نداد و اشتباهات و ایرادات فراوانی را همیشه با خود داشت و… پس باید بدانید که هیچ وقت دست از تلاش برندارید و در مسیر هدف از پیچ و تاب مشکلات نهراسید و تا موفقیت پیش بروید مانند اپل .
اپل از کجا آغاز به کار کرد :
می توان گفت اپل در دههی 1970 میلادی در گاراژ منزل استیو جابز با همکاری استیو وزنیاک همکلاسی وی تأسیس شد. آن دو با موفقیت نمونه رایانههای رومیزی ساختند که نسل بعدی محصول این شرکت یعنی اپل ۲ را بنیان گذاشت. در حالیکه جابز بهدنبال گزینهای مناسب برای مدیریت طولانیمدت بود، جان اسکالی بهعنوان مدیرعامل اپل انتخاب شد. اسکالی بهزودی کنترل تمام شرکت را برعهده گرفت و جابز در شرکتی که خود مؤسسش بیکار شد. سپس اپل در دوران پانزده سالهی مدیریت اسکالی و گیل آملیو، بدترین دوران خود را گذراند.
لینک اختصاصی چینود
با بازگشت جابز به اپل، بار دیگر این شرکت به اندیشههای اولیهی خود بازگشت. اپل خلاف نظر کارشناسان به بخشهای مختلفی همچون موسیقی، چندرسانهای، خرده فروشی و تبلت وارد شد و با برنامهریزیهای درازمدت و راهبردهای خلاقانهی تجاری، در همهی این حوزهها درخشید. خیلی ها فکر می کنند که اپل همیشه در حوزهی فناوری پیشرو بوده ولیکن تاریخچه اپل نشان می دهد که واقعیت جز این است. تنها 45 روز پس از روزهای دشوار ورشکستگی، ناگهان ورق برگشت.
پس همین موضوع نشان میدهد که حتی در بدترین شرایط هم امید به بهبود اوضاع وجود خواهد داشت .( تاکنون کتابها و مقالات بسیاری دربارهی مدل تجاری اپل و رازهای مدیریتی استیو جابز نوشته شده است. مشتریان هربار که وارد فروشگاههای اپل میشوند، از نحوهی خدمات رسانی به مشتری تحت تأثیر قرار میگیرند )
اصول های موفقیت آمیز که در اپل رعایت می شود :
گفته می شود ،محصولات اپل باید توسط خالقان آن هم استفاده شوند ، با اینکه دربسیاری از شرکتهای فناوری، محصول نهایی توسط سازندگان آن استفاده نمیشود. اما سیاست اپل کاملامتفاوت بوده است. یعنی مهندسان این شرکت کالا را طوری میسازند که انگار برای خودشان است. یکی دیگر از اصول رعایت شده این است که محصولات باید کاربری آسانی داشته باشد ، جابز بهشدت بر این موضوع تأکید داشت معتقد بود اگر استفاده از محصولی آسان نباشد، آن محصول کاملا بیارزش است. همین سیاست سبب شد محصولات این شرکت از روز نخست طراحی کاربرپسندی داشته باشد.اپل در طراحی و ساخت همهی محصولاتش این سیاست را پیش گرفت و تا به امروز موفق نیز بوده است .
موفقیت اپل و ساده نگهداشتن همه چیز :
یکی دیگر از دلایل موفقیت اپل، تمرکز آن بر شمار محدودی محصول است. بهعنوان مثال دربارهی تلفن همراه، اپل معمولا فقط یک گوشی آیفون عرضه میکند. و همین موضوع کار مشتری را برای انتخاب راحت میکند. و از طرفی فروشندگان نیز بهطور کامل دربارهی این محصول آگاه هستند. تحقیقات نشان میدهد، با وجود آنکه کاربران به داشتن گزینههای مختلف علاقهمند هستند اما در عین حال نمیخواهند تنوع گزینهها وضع را پیچیده کند.
خدمات پس از فروش برای اپل یک امتیاز محسوب می شود :
می توان گفت در این مورد جابز یکی از مهمترین مسائل فناوری را درک کرد، یعنی اگر محصولی با کاربری آسان بسازید همچنان ممکن است پیچیدگیهایی برای مردم داشته باشد. از همین رو، مشتریان نیازمند راهنماییهای مناسب در این زمینه هستند. در سال 2002، اپل نخستین فروشگاه خردهفروشی خود را در توکیو افتتاح کرد. بسیاری معتقد بودند که دیگر دوران خردهفروشی گذشته است و فقط فروشگاههای عمده فروشی چون کاستکو و فروشگاه والمارت سود میکنند.
تاریخچه اپل نشان میدهد که فروشندگان محصولات این شرکت کاملا به همهی جنبههای محصول آشنا هستند. بنابراین تعجب نکنید که چرا ۵۰ درصد از خریداران محصولات اپل، کاربر جدید هستند.رقبای اپل، بیشاز هر مورد دیگری از این قضیه بیم دارند. در حالی که همه بر سر محصولات کنونی رقابت میکنند، اپل روی محصولاتی کار میکند که دستِکم مربوط به 2سال دیگر است و این آنها را متمایز نموده است .
مطالب مرتبط
استیم چیه
https://B2n.ir/stemvg