تاثیر ورزش در کاهش استرس

5/5 - (1 امتیاز)

به نام خدا

تاثیر ورزش در کاهش استرس

تاثیر ورزش در کاهش استرس : می توان گفت ورزش برای کاهش استرس و اضطراب یکی از روش‌هایی می باشد که همه متخصصان و صاحبنظران در مورد آن در خصوص کاهش استرس هم‌عقیده هستند. ورزش یک راهبرد مناسب و کارآمد برای تامین سلامت جسمانی و روانی افراد است.ورزش انسجام فیزیولوژیکی بدن را افزایش می‌دهد و به افراد کمک می‌کند تا وزن ایده‌آل را حفظ کنند و احتمال چاقی را کاهش دهند. ورزش مداوم ضربان قلب را به صورت کلی کاهش می‌دهد، در ورزش برای استرس و اضطراب به عنوان یک داروی موثر و قوی عمل می کند پس در این مطلب مفید و ارزشمند همراه جی پلی باشید .

فواید ورزش برای بدن افراد :

گفته می شود چون ورزش باعث قوی شدن قلب شده و قلب قوی می‌تواند میزان بیشتری از خون را در هر ضربه پمپاژ کند. ورزش منظم و مناسب نیروی عضلانی، استقامت و انعطاف‌پذیری را افزایش می‌دهد و تنش عضلانی مزمن را تسکین می‌بخشد ، و با خستگی مفرط و بی‌خوابی مبارزه می‌کند، همچنین ورزش موجب کاهش چربی، فشار خون، کلسترول، افت کارکردی و مرگ و میر می‌شود

و باعث می‌گردد که فرد عمیق‌تر نفس بکشد، ورود اکسیژن را همچنین به بدن افزایش می‌دهد و سلول‌های ایمنی را تغذیه می‌کند. تغذیه سلول‌های ایمنی نیز مقاومت بدن را در برابر بیماری افزایش می‌دهد. همچنین ورزش تحمل بدن را در برابر تغییرات دما (گرما و سرما) بهبود می‌بخشد.آن ‌چه که به بحث ما مربوط می‌شود،

بررسی تاثیر ورزش و کاهش استرس می‌باشد که ورزش علاوه بر کاهش استرس، افسردگی و اضطراب را هم کاهش می‌دهد. ورزش یک راهبرد اثربخش در ایجاد آرامش و کاهش استرس است و در واقع یک سوپاپ ایمنی برای استرس فراهم می‌کند . ورزش‌هایی مانند دومیدانی، شنا، پیاده‌روی سریع، دوچرخه‌سواری، قایقرانی، طناب زدن، وزنه ‌برداری که هم باعث افزایش ضربان قلب و تنفس می‌شوند ، بیشترین تاثیر را در کاهش میزان استرس دارند.

تاثیر ورزش در کاهش استرس چینود

تاثیرات مثبت روی عملکرد :

باید بدانید که ورزش نه تنها برای بدن فواید دارد، بلکه بر روحیه و عملکرد روانی هم تأثیرگذار است. این تأثیرات ناشی از عملکرد مغز و تأثیر ورزش بر آنست.

هنگامی که ما ورزش می‌کنیم، مغز ما هورمون‌های مختلفی را ترشح می‌کند که می‌تواند بهبودی در خلق و خو ایجاد کند.یکی از این هورمون‌ها، اندورفین است که به عنوان (هورمون خوشحالی) شناخته می‌شود. ترشح این هورمون در هنگام ورزش باعث ایجاد احساس خوشایند و لذت بخشی می‌شود. این موضوع می‌تواند بهبود چشمگیری در حالت روحی و خلق و خو ایجاد کند و احساس خوبی را در انسان فراهم کند ، همچنین سطح هورمون‌های دیگری مانند سروتونین و دوپامین را نیز افزایش دهد که به افزایش احساس خوشحالی و کاهش استرس کمک می‌کنند.

بخوانید و بدانید :  تخصص فدای تجملات در ماساژ

این ارتباط میان ورزش و ترشح هورمون‌های مغزی می‌تواند بهبود محسوسی در حالت روحی و خلق و خو افراد ایجاد کند و باعث افزایش کیفیت زندگی آن‌ها شود.
برای مثال : وقتی که ما در دستیابی به تغییرات مثبت در بدن خود موفق می‌شویم، این امر می‌تواند باعث افزایش اعتماد به نفس ما شود. این اعتماد به نفس در دیگر زمینه‌های زندگی نیز تأثیرگذار است و می‌تواند باعث بهبود ارتباطات اجتماعی و شخصیت ما شود.بنابراین، ورزش نه تنها به ما کمک می‌کند تا بدن سالم‌تری داشته باشیم، بلکه افزایش اعتماد به نفس و احساس موفقیت نیز به همراه دارد که این موارد برای بهبود کیفیت زندگی وعملکرد روانی ما بسیار مهم می‌باشد.

تاثیر ورزش در کاهش استرس چینود

تاثیر ورزش در کاهش استرس

ورزش یوگا :

گفته می شود حالات بدنی یوگا یک شکل از تمرینات استقامتی است که باعث افزایش انعطاف پذیری شما می‌شود. این امر سبب کاهش تنش‌های فیزیکی و در پی آن کاهش استرس می‌گردد. در یوگا همچنین از تنفس عمیق استفاده می‌شود که واکنش آرامشی بدن را فعال می‌کند ، همچنین مطالعات نشان داده که یوگا باعث کاهش فشار خون می‌شود. اما شاید بزرگ‌ترین مزیت یوگا تمرکز ذهنی است که آن را ترویج داده است. تمرکز کلید اصلی مبارزه با استرس و کاهش آن به حساب می‌آید .

ورزش چی کونگ :

چرا برای کاهش استرس این ورزش پیشنهاد می‌شود؟ چی کونگ همانند ورزش تای‌چی به عنوان یکی ازدرمان‌های پزشکی چین، همراه با طب سوزنی و گیاهان دارویی پیشنهاد می‌شود. تمرین منظم می‌تواند خواب و عملکرد دستگاه گوارش را بهبود بخشد و همچنین سبب افزایش انرژی و کاهش استرس گردد.

راه رفتن یک تمرین مناسب :

باید گفت انجام آن بسیار آسان است و نیاز به هیچ کلاس یا تجهیزات ویژه‌ای ندارد. پیاده‌روی اغلب می‌تواند شیوع بیماری‌های مربوط به استرس، از جمله بیماری‌های قلبی عروقی، فشار خون بالا و کلسترول و دیابت نوع 2 را کاهش دهد. پیاده روی باعث کشش ماهیچه‌ها و تنفس عمیق می‌شود. همچنین باعث می‌شود که بر روی سیستم عصبی کنترل داشته که بتوانیم به بدن خود در کاهش استرس کمک نماییم.

بخوانید و بدانید :  قلیه ماهی جنوبی

رقصیدن و تاثیر روی استرس :

جالب است که گفته می شود رقص دارای مزایای فیزیکی و همینطور روحی روانی زیادی است. رقصیدن شما را خوش اندام می‌کند. همچنین باعث افزایش ضربان قلب می‌شود. محققان یافته‌اند که افرادی که دو بار در هفته به یادگیری رقص می‌پردازند آرامش بیشتری دارند. رقصیدن خطر ابتلا به اختلالات مغز را کاهش می‌دهد، شاید به این دلیل که یادگیری متدد‌های جدید مغز شما را نیز به چالش می‌کشد. در واقع رقصیدن که مجموعه‌ای از حرکات فیزیکی بر روی ریتم یک ملودی است. علاوه بر تحرک فیزیکی ذهن شما را به شدت درگیر کرده و شما تنها به فعالیت که مشغول هستید یعنی رقصیدن تمرکز می‌کنید که کمک بسیار زیادی به کاهش استرس در شما می‌نماید.

ورزش و تمرینات دوره ای :

از مزایای تمرینات دوره‌ای این است که ورزش کاردیو (هوازی) را با استراحت کوتاه بین تمرینات، جایگزین حرکات سنگین با وزنه کرده است. نتیجه این تمرینات با شدت بسیار زیاد در زمان کم (30 دقیقه یا کمتر) برابر تمرینات طولانی مدت است. این کار کوتاه و بسیار شیرین است و باعث ترشح هورمون اندروفین در بدن می‌شود که حس و حال بهتری را برای شما به ارمغان می‌آورد و کاهش استرس را نیز به همراه دارد. همچنین نیاز نیست که زمان بسیار زیادی را به این تمرینات اختصاص دهید.

تاثیر ورزش در کاهش استرس چینود

تاثیر ورزش در کاهش استرس

تنیس یک ورزش عالی :

باید بدانید که ورزش دیگری که برای کاهش استرس پیشنهاد می‌شود تنیس است. تنیس یک تمرین عالی برای سلامت قلب است. تنیس همچنین می‌تواند از بسیاری بیماری‌های مرتبط با استرس مانند فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی جلوگیری کند. تنیس یک ورزش دو نفره است و به صورت انفرادی امکان پذیر نیست. باعث می‌شود شما با دیگران در ارتباط باشید و همین ارتباط با دیگران فاکتوری بسیار مهم برای کاهش استرس می باشد . ورزش در زمین تنیس باعث ترشح هورمون اندروفین در بدن می‌شود که اندروفین یک ماده شیمیایی است که احساساتی مثل دوستی، صلح و رضایت را ایجاد می‌کند.

 

تولید محتوا تیم چینود

چینود
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x